Työn ohessa digimarkkinoinnin taitajaksi – “Työnteko on muuttunut luovempaan suuntaan”
IMT:n Mira
Mira Salonen tuli IMT:lle kesätyöntekijäksi, vakinaistui myöhemmin ja työskentelee nykyään tuotekehitystiimissä. Työnantaja kannusti digitaalisen markkinoinnin opintoihin työn ohessa. Nykyään digitaalisuus on suuri osa jokapäiväistä työtä matkailualalla.
Mira Salonen aloitti vakinaisen työskentelyn IMT:llä vuonna 2014. Vuotta tai kahta aiemmin hän oli ehtinyt olla kesätöissä firmassa valmistuttuaan Tamkin Ikaalisten yksiköstä restonomiksi.
– Rohkaistuin hakemaan IMT:lle, koska kaverini työskenteli siellä ja ajattelin, että olisi todella hienoa työskennellä matkatoimistossa.
Ensimmäisenä hän kesänä työskenteli myynnissä, asiakaspalvelussa ja tuurasi matkatuotannon puolella.
– Tykkäsin työstä ja jäin kovasti kärkkymään vapaata paikkaa firmassa. Työ oli vaihtelevaa, ja innostuin, koska asiakaspalvelun lisäksi pääsin muihinkin hommiin.
Mira tuli uudelleen taloon äitiysloman sijaiseksi, jolloin hän opetteli Tallinnan hotellituotannon hoitamisen. Hän vakinaistui äitiyslomien kautta ja työskentelee nykyään tuotekehitysmuotoilutiimissä.
– Työssäni pidän vaihtelusta, kuten uusien kohteiden etsimisestä ja niihin tutustumisesta. Toisaalta on mukavaa välillä kirjoittaa tekstiä, mutta vaihteluna on myös teknistä työtä ja ongelmien ratkomista järjestelmäpuolella.
Digitalisoituminen näkyy työssä
Työpaikalla tuetaan työntekijän kehittymistä työssään.
– Jos halua on, ja sen tuo esille, niin kyllä se yritetään mahdollistaa. Itse suoritin paikallisessa ammattioppilaitoksessa Saskyssa digitaalisen markkinoinnin koulutuksen, josta sain kuulla työnantajalta, joka pyysi huikkaamaan, jos opiskelulle on kiinnostusta. Digitalisoituminen näkyi jo tuolloin voimaakkaasti, sillä kaikki siirtyi verkkoon ja ajattelin, että kouluttautuminen voisi olla mielenkiintoista.
Opiskelu tapahtui monimuotokoulutuksena. Koulua oli keskimäärin kerran kuukaudessa, ja muuten opiskelu tapahtui etäopiskeluna.
– Oli todella helppo lähteä mukaan koulutukseen, ja työn puolesta oli helppoa osallistua lähitunneille. Koulutus alkoi perusteista, ja se oli syventävä katsaus digitaaliseen markkinointiin.
Digitalisoituminen näkyy nykyään työssä erityisesti visuaalisuuteen ja sisältöön panostamisena.
– Ennen työ oli paljon manuaalisempaa, nyt työnteko on muuttunut paljon luovempaan suuntaan. Halumme olla matkailun edelläkävijä näkyy muutoksena eli jatkuvina projekteina ja tekemisen meininkinä.
Matkailualasta hänellä on paljon hyvää sanottavaa.
– Matkailu on aivan huikeaa, siinä oppii ja näkee mitä kaikkea upeaa maailmasta löytyy. On hienoa, että pääsee etsimään tietoa ja uusia paikkoja, kokoamaan niitä yhteen ja tuomaan niitä asiakkaiden tietoon.
Mukana hyvässä fiiliksessä
IMT:n työkulttuuria Mira kuvailee joustavaksi.
– Minulla on aina ollut hyvät etätyömahdollisuudet. Lisäksi jos tulee joitakin käyntejä työpäivän aikana, niin työajan joustot ovat onnistuneet todella helposti kuten myös lomien sopimiset. Joustavuus toimii myös työnantajaa kohtaan. Meillä on paljon työhön sitoutunutta väkeä.
Myös hyvä työilmapiiri saa kehuja.
– Aina on helppoa ja kivaa tulla töihin. Ihmiset töissä ovat mukavia, ja nyt meillä on sellainen tiimi, missä on mukana ulospäinsuuntautuneita ihmisiä. He pitävät fiiliksen ylhäällä ja korkealla. Lisäksi työnantaja on järjestänyt esimerkiksi kesäpäiviä ja pikkujoululounaita. Kivassa yhteisessä tekemisessä näkyy myös työnantajan arvostus työntekijöitä kohtaan.