Bonusta jokaisesta matkasta!

Hyvä tietää – Lentomatkat

Tällä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin lentoihin liittyviin kysymyksiin.

Klikkaa rohkeasti kysymystä, niin vastaus avautuu sen alapuolelle. Mikäli sinulla on kysymys johon et löydä vastausta, voit aina olla meihin yhteydessä puhelimitse 03 45 800 tai viestittää chatissa, Facebookissa, Instagramissa tai sähköpostilla matkat@imt.fi.

Matkan varaamiseen, matkustusasiakirjoihin ja muihin matkailukysymyksiin liittyen vastauksia löytyy:

 

Kiertomatkat ja opastetut matkat

Käytämme pääsääntöisesti kaikilla kiertomatkoillamme sekä opastetuilla matkoillamme Finnairin lentoja.

Tampereelta lähtevät ja sinne palaavat opastetut matkat lennetään pääsääntöisesti AirBalticilla.

Lentoliput lähetetään varaajan sähköpostiosoitteeseen noin viikko ennen lähtöä. Suosittelemme tekemään lähtöselvityksen etukäteen. Internet-lähtöselvitys aukeaa 36 tuntia ennen koneen lähtöä.

Ohjeet sekä linkki lähtöselvityksen tekemiseen löytyy lentoyhtiön  internetsivuilta.

Lentolippuun sisältyy yksi ruumaan kirjattava matkatavara/hlö sekä lentoyhtiön määrittelemät käsimatkatavarat.

Voit yhdistää Suomen puolen liityntälentoja Finnairin aikataulujen ja paikkatilanteiden puitteissa IMT:n kiertomatkoihin. Kysy lisää liityntälentojen aikatauluista ja hinnoista sähköpostitse matkat@imt.fi

Omatoimiset kaupunki- ja rantalomat

Lentoliput lähetetään vuorokauden sisään varaamishetkestä varaajalle sähköpostiin. Electronic ticket -nimellä lähetettävät liput ohjautuvat usein roskapostikansioon.

Suosittelemme tekemään lähtöselvityksen etukäteen. Lähtöselvityksen avautuminen riippuu lentoyhtiöstä, tarkemmat tiedot löytyy lentoyhtiön verkkosivuilta.

 

Kaikkiin lentomatkoihimme sisältyy vähintään kunkin lentoyhtiön määrittelemät käsimatkatavarat. Voit tarkistaa matkalippuusi sisältyvien käsimatkatavaroiden tarkemmat tiedot lentoyhtiösi omilta sivuilta.

Halutessasi voit lisätä ruumaan kirjattavat matkatavarat varaukselle jo matkavarauksen yhteydessä. Varauksen yhteydessä ruumaan kirjattavat laukut lisätään jokaiselle lähtijälle eikä laukkuja voi poistaa jälkikäteen varaukselta.

Mikäli haluatte ruumalaukun vain osalle matkustajista, varatkaa matka ilman matkatavaroita ja olkaa yhteydessä tämän jälkeen asiakaspalveluumme, jolloin voimme lisätä tarvittavan määrän ruumalaukkuja varaukselle.

Joidenkin lentoyhtiöiden (esim. Finnair ja AirBaltic) sivuilla voit lisätä ja maksaa ruumalaukut ym. lisäpalvelut myös omatoimisesti kirjautumalla sisään lentolipussanne olevalla varaustunnuksella sekä sukunimelläsi.

HUOM! Useimmilla lennoilla lentolippuun sisältyvä käsimatkatavara on edessä olevan istuimen alle sijoitettava pieni laukku tai reppu.

Finnair on muuttanut käsimatkatavaroitaan koskevaa linjaa ja muutos koskee kaikkia lentoyhtiön lentoja, jotka on varattu 1.6.2023 jälkeen.

1.6.2023 ja sen jälkeen tehdyt matkavaraukset:

  • Pieni laukku (40 cm x 30 cm x 15 cm), paino max. 8kg.
  • Laukku sijoitetaan edessä olevan istuimen alle.

Lisätietoa Finnairin käsimatkatavaroihin liittyen löydät täältä.

Voit lisätä normaalin käsimatkatavaran tai ruumalaukun omatoimisesti kirjautumalla varauksellesi www.finnair.com lentolipussasi olevalla varaustunnuksella ja omalla sukunimelläsi. Matkatavarat voi lisätä varaukselle myös matkatoimistomme asiakaspalvelun kautta.

Mikäli varaukseesi sisältyy Norwegianin lennot, onnistuu paikkavaraukset ja lisämatkatavaroiden varaaminen ainoastaan matkatoimiston kautta.

Lentoyhtiö ei salli lennon aikaisten lisämaksullisten aterioiden varaamista matkatoimistojen kautta tehtyihin varauksiin. Suosittelemmekin ostamaan eväät lennolle valmiiksi lentokentältä tai lennon aikana tarjolla olevasta valikoimasta.

Mikäli olet varannut/varaamassa matkallesi laukuttomat Norwegianin lennot, huomioithan, että lentoyhtiö määrittää käsimatkatavaran edessä olevan penkin alle sijoitettavaksi pieneksi laukuksi tai repuksi. Normaalikokoinen, ylähyllylle laitettava käsimatkatavara on lisämaksullinen.

Yleiset aiheet

Voit tehdä lähtöselvityksen joko ennakkoon, lentokentällä lähtöselvitysautomaatilla tai lähtöselvitystiskillä. Lentoyhtiöt (esim. AirBaltic) voi veloittaa tiskillä tehtävästä lähtöselvityksestä. Tarkista omaa matkaasi koskevat ohjeet lähtöselvitykseen liittyen lentoyhtiön verkkosivuilta. Lähtöselvitykseen tarvitset sähköisessä lentolipussa olevan lentoyhtiön varausnumeron eli airline confirmation -numeron.

Suosittelemme tekemään lähtöselvityksen ennakkoon säästääksesi aikaa ja välttääksesi jonottamista lentoasemalla. Lähtöselvitys onnistuu kätevästi etukäteen kohteesta riippuen 36 tai 24 tuntia ennen lennon lähtöä. Tarkista aina lentoyhtiötäsi koskevat lähtöselvitysajat ennakkoon.

Lentokentällä on hyvä olla viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Lähtöselvitys tulee olla tehtynä viimeistään 45 minuuttia ennen lennon lähtöä.

Huomioithan mahdolliset loma- ja ruuhka-ajat.

Istumapaikkoja ei ole koneesta etukäteen varattu, varatkaa istumapaikat viimeistään lähtöselvityksen yhteydessä. Matkanjärjestäjä ei vastaa istumapaikkojen jaosta reittilennoilla, joten emme voi taata asiakkaillemme vierekkäisiä istumapaikkoja.

Mikäli istumapaikkaa ei varata etukäteen, lentoyhtiö arpoo sinulle lähtöselvityksen yhteydessä satunnaisen vapaan paikan. Jos varauksessa on useampi kuin yksi henkilö, lentoyhtiö pyrkii sijoittamaan teidät lähekkäin, mutta tätä ei voida valitettavasti taata.

Osa lentoyhtiöistä veloittaa kaikista etukäteen tehtävistä paikkavarauksista hinnastonsa mukaisesti.

Lähtöselvityksen määräajat ja tavat vaihtelevat lentojen mukaan. Varmista tiedot aina lentoyhtiön omilta sivuilta.

Tarkistathan, että sinulle tulleella matkainfolla on kirjattu kaikkien matkustajien nimet oikein. Mikäli huomaat kirjoitusvirheen ym. olethan yhteydessä asiakaspalveluumme mahdollisimman pian jo varauspäivänä. Lentolipussa tulee olla jokaisen matkustajan etu-ja sukunimi samassa muodossa kuin ne ovat passissa tai henkilökortissa (etunimi ja sukunimi riittävät). Lentolipuissa ei käytetä skandinaavisia kirjaimia ä, ö tai å, nämä korvataan a-tai o -kirjaimilla. Tavuviivoja ei myöskään kirjata, jolloin kaksiosaiset nimet kirjoitetaan yhteen.

Pieni kirjoitusvirhe ei pääsääntöisesti haittaa Schengen alueella matkustaessa.

Lippujen lähettämisen jälkeen lentoyhtiöt voivat veloittaa pienestäkin muutoksesta koko lentolipun hinnan. 

Suurin osa lentoyhtiöistä sallii lisäpalveluiden varaamisen ja maksamisen lennoille omilla verkkosivuillaan. Voit halutessasi varata lisä- tai erikoismatkatavaroita, aterioita lennolle tai ilmoittaa avustamistarpeesta lentokentällä. Voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jolloin varaamme haluamasi palvelut puolestasi ja laskutamme ne sinulta erikseen. 

Avustuspalvelu
Mikäli tarvitset apua lentokentällä, lennon aikana tai sinulla on mukana esimerkiksi lääkinnällisiä lisälaitteita, tulee sinun täyttää avustuspalveluilmoitus lentoyhtiön sivuilla viimeistään 48h ennen matkan alkua.
Finnair, avustuspalvelu matkan aikana
AirBaltic, avustuspalvelut

Mikäli matkaasi sisältyy Norwegianin lennot, kaikki lisäpalveluihin liittyvät asiat hoidetaan matkatoimiston kautta.

Myös matkatoimiston lentovarauksista voit kerryttää lentoyhtiön kanta-asiakaspisteitä. Voit ilmoittaa meille esim. Finnair Plus, Norwegianin tai AirBalticin Frequent-flyer numerosi ja lisäämme ne lentovaraukseen.

Helpoin tapa ilmoittaa kanta-asiakasnumero on lähettää sähköpostia matkat@imt.fi osoitteeseen viimeistään 5 arkipäivää ennen matkan alkua. Voit yhdistää IMT:n kautta varatut lennot myös itse lentoyhtiösi kanta-asiakastilille myös lentoyhtiön sivujen kautta.

Yhdistäminen onnistuu avaamalla  varaus lentoyhtiön verkkosivuilla sähköisessä lentolipussa olevalla Airline confirmation -numerolla sekä matkustajan sukunimellä.

Lennoista kertyvään pistemäärään vaikuttaa lennetty matka tai vyöhyke sekä lipputyyppi tai varausluokka.

Kanta-asiakkuusetuja tai Finnair Plus -pisteitä ei voi käyttää maksutapana Ikaalisten Matkatoimiston palveluihin.

 

Matkaillessa voi sattua ja tapahtua. Käytössäsi on IMT:n 24/7 päivystyspuhelin, jossa palvemme suomeksi akuuteissa ongelmatilanteissa.

Päivystyspuhelinnumeromme poikkeus- ja hätätapauksia varten on  +358 600 301 220. Puhelun hinta 3,09 € + pvm.

Arkisin klo 10:00–15:00 voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme numerossa 03-45800, ulkomailta soitettaessa +358 3 45800.