Praha-Wien-Budapest kiertomatkalla
Hatunnosto oppaille, ettei kukaan eksynyt siinä väentungoksessa, vaikka taisi hetkittäin olla oppaillakin hiki hatussa.
Päivä 1.
Sateinen Suomi jäi taakse ja parin tunnin lennon jälkeen saavuttiin aurinkoiseen Prahaan. Finnairilla ei enää tarjoilla lennoilla aterioita ja välipaloja, kuin lisämaksusta. Lennolla nautittiin vain mustikkamehua. Lento oli etuajassa ja hetki jouduttiin odottelemaan opasta, sillä bussi oli jäänyt poliisien tarkastukseen. Bussi oli varmasti super turvallinen, sillä poliisit olivat tarkastelleet sitä 30 minuuttia…
Ensimmäisenä suunnattiin linnan alueelle, jossa vastassa oli myös paikallinen opas. Kahvitauko pidettiin mukavassa ravintolassa, jonne oli kivasti varattuna meille pöydät valmiiksi ja kierreltiin linnan alueella ja ihailtiin maisemia. Hatunnosto oppaille, ettei kukaan eksynyt siinä väentungoksessa, vaikka taisi hetkittäin olla oppaillakin hiki hatussa.
Pieni kiertoajelu kaupungilla vielä bussilla ennen hotellille saapumista.
Hotellin vieressä on Unescon kohde, Vyšehrad. Alue on viihtyisä puisto, jossa mm. Hautausmaa, kirkko, ravintoloita ja kauniita näkymiä. Ei tarvinnut lähteä enää keskustaan, vaan iltaa oli kiva viettää siellä. Alue on myös huomattavasti keskustan turistimassoja rauhallisempi.
…halukkaiden oli mahdollista kävellä oppaan kanssa metrolle, ostaa oppaan avulla metrolippu ja vielä mennä oppaan kanssa keskustaan metrolla, jossa opas olisi neuvonut, miten päästä eri paikkoihin.
Päivä 2.
Päivä oli varattu omatoimiseen kaupunkiin tutustumiseen, mutta halukkaiden oli mahdollista kävellä oppaan kanssa metrolle, ostaa oppaan avulla metrolippu ja vielä mennä oppaan kanssa keskustaan metrolla, jossa opas olisi neuvonut, miten päästä eri paikkoihin.
Itse kiertelimme vanhan ja uuden (joka oli siis varsin uusi, vasta 1300-luvulta) kaupungin kujilla, kurkistettiin juutalaiskaupunginosaan ja ylitettiin Vlatava-joki kuuluisaa Kaarlen siltaa pitkin.
Päivä 3.
Aamusta klo 9 matka jatkui Prahasta Wieniin. Ensimmäinen tauko pidettiin huoltoasemalla reilun tunnin ajomatkan jälkeen. Brnon kaupungin laitamilla juututtiin ruuhkaan, joka viivästytti matkaa hieman. Rajalla lyhyt pysähdys ja pieni ajomatka vielä lounaspaikkaan. Tämäkin moottoritien varrella oleva isompi ruokapaikka, joka oli oikein hyvä ja toimiva isolle ryhmälle. Vatsat täynnä vielä lyhyt ajomatka Wieniin, josta paikallisopas johdatti meidät Wienin saloihin. Kierros aloitettiin yhdestä suosikki kohteistani, Hunderwasser Hausilta. Harvassa paikassa on näin hienossa talossa kaupungin vuokra-asuntoja (tosin harvan ikkunan alla on myöskään näin paljoa valokuvaavia turisteja).
Bussilla ajeltiin hieman keskustasta kauemmas, kierrettiin keskustan kiertävä Ring-katu, nähtiin hyvin monet patsaat, talot, kirkot, Tonava ja päädyttiin keisariperheen vaatimattomalle kesäasunnolle, Schönbrunnin linnalle, jossa pidettiin vielä lyhyt kävelytauko ennen saapumista hotellille illansuussa noin klo 18 tietämillä.
Hotellin sijainti on loistava. Vierestä alkaa kuuluisa ja pitkä ostoskatu, jota pitkin pääsee vaikka ydinkeskustaan asti. Metroasemakin on hotellin nurkan takana.
Päivä 4.
Jälleen olisi ollut mahdollisuus mennä oppaan kanssa samaa matkaa ensin ostamaan metrolippu ja sitten keskustaan, jossa opas olisi kertonut, mitä mistäkin suunnasta löytyy.
Lähdimme itse ilman opasta keskustaan ja kävimme Albertina-taidemuseossa, sekä syömässä Wienin pakolliset herkut eli wieninleike ja Sacher-kakku. Ravintolavinkkinä Figlmüller-ravintola Tapanin kirkon takana. Täältä löytyy ehkä kaupungin parhaat wieninleikkeet. Jos valitsee talon erikoisen, tulee leike lautasen reunojen yli ja siitä riittää vaikka jaettavaksi kahdelle.
Päivä 5.
Aika vaihtaa kaupunkia ja suuntana reissun viimeinen kohde eli Budapest. Matkalla jälleen muutama pysähdys moottoritien varressa. Lounasta oli mahdollista syödä edulliseen hintaan buffetista, joka tarjosi Unkarilaista ruokaa.
Ennen hotellille saapumista oli vielä kaupunkikierros, jolloin sai hyvän kuvan Budapestista ja Unkarin historiasta. Illaksi hotellille, jonka vieressä ostoskeskus, jos ei enää jaksanut kaupunkiin lähteä.
Me päätimme pitää leppoisan päivän, kun oli tullut jo paljon kierrettyä eri kaupunkeja.
Päivä 6.
Bussi nouti halukkaat keskustaan, jossa opas olisi jälleen auttanut bussi-/metrolippujen ostossa ja näyttänyt taas suunnat tärkeimpiin paikkoihin.
Me päätimme pitää leppoisan päivän, kun oli tullut jo paljon kierrettyä eri kaupunkeja. Näinpä suuntasimme unkarilaiseen kylpylään. Budapesthan on myös kylpyläkaupunki. Vierailua Széchenyinkylpylässä voi todella suositella! Todella upea rakennus lukuisine sisä- ja ulkoaltaineen.
Päivä 7.
Osa suuntasi viimeisenä päivänä retkelle viinitilalle. Me suuntasimme tutustumaan kaupunkiin. Vierailimme mm. kauppahallissa ja kiertelimme kaupunkia.
Iltapäivällä oli kuljetus lentokentälle ja myöhään illalla olimmekin jo kotona.
Kaikki matkan hotellit olivat hyvillä paikoilla. Ei välttämättä ihan keskustassa, mutta julkiset kulkuvälineet menivät läheltä ja matka oli lyhyt. Kaikkien ympäristössä oli myöskin jotain nähtävää, ravintolaa tai ostosmahdollisuutta. Aamiaiset olivat hyvät ja monipuoliset kaikissa hotelleissa.
Osa moottoriteistä oli melko huonossa kunnossa ja välillä matka ei ollut ihan kaikista tasaisinta. Opas viihdytti meitä välillä kertomalla maiden historiasta ja nykytilanteesta. Opimme tilaamaan myös maitokahvin (suodatin) unkariksi, sukulaiskieli kun on kyseessä. Eli opas neuvoi tilaamaan kossukahvi ja täi (oikeasta kirjoitusasusta ei ole aavistustakaan). Prahassa hän kertoi hanaveden olevan täysin juomakelpoista (samoin kuin kaikissa muisssakin kohteissa), mutta totesi, että kuka sitä joisi, kun Praha on olutkaupunki. Hieman epäilytti, kannattaako suomalaisille sanoa, että älkää juoko vettä vaan olutta. Tsekeissä lääkäri voi kuulemma määrätä joihinkin vaivoihin myös lääkkeeksi olutta eli oikein terveysjuomasta on kyse. 🙂