Lentojen hiilijalanjälki: IMT tuo ensimmäisenä suomalaisena matkapalveluna lentojen hiilipäästöt nähtäville
Ikaalisten Matkatoimisto on maaliskuussa lisännyt verkkokauppaansa automaattisen hiilijalanjälkilaskurin, jonka ansiosta matkatoimiston asiakaskunnalla on nyt mahdollista vertailla eri lentojen ja lentoliikenteen aiheuttamia CO2 päästöjä keskenään. Hiilipäästöjen määrät näkyvät lentokohtaisina tietoina matkavarausta tehtäessä. Tämän tiedon avulla asiakas voi valita lentonsa sen perusteella, mikä vaihtoehdoista aiheuttaa vähiten ilmastopäästöjä. Lentojen CO2 laskennan on toteuttanut Oncarbon niminen suomalainen startup.
– Ajattelemme, että on tärkeää että ihmiset tekevät myös matkailun osalta entistä vastuullisempia kulutuspäätöksiä. Mielestäni yksi osa sitä on se, että teemme näkyväksi sen, miten paljon lentoliikenne sekä yksittäinen lentomatka synnyttää päästöjä, Ikaalisten Matkatoimiston toimitusjohtaja Esa Talonen perustelee hiilijalanjälkilaskurin käyttöönottoa.
Hiilijalanjälkilaskurin päästödatasta vastaa suomalainen startup-yritys Oncarbon. Tampereella toimipaikkaansa pitävä Oncarbon on perustettu auttamaan matkailuyrityksiä vastaamaan matkailijoiden tarpeeseen saada tietoa siitä, mikä heidän ostamiensa tuotteiden tai palvelujen hiilijalanjälki on. Yrityksen toiminnan ydinajatuksena on lisätä matkailun aiheuttamaa hyvää ja vähentää sen aiheuttamaa pahaa.
– Havaintojemme mukaan entistä suurempi osa ihmisistä on kiinnostunut oman kulutuksensa hiilijalanjäljestä. Tämä joukko ihmisiä harkitsee myös hyvin tarkasti sitä, miten he matkustavat vai lähtevätkö he matkalle lainkaan, Oncarbonin toimitusjohtaja Jussi Ahola lisää.
Hiilijalanjälkilaskurin käyttöönotto on merkittävä edistyaskel, sillä Ikaalisten Matkatoimisto on ensimmäinen suomalainen matkailuyritys, jonka verkkokauppa tarjoaa tietoa lentojen hiilikuormasta sekä lentokoneen CO2 päästöistä.
– Google Flightsiin verrattuna käytössämme oleva palvelu antaa kattavammin tietoa laskennan perusteista ja jatkossa myös parempaa vertailtavuutta eri lentovaihtoehtojen välillä. Jatkossa haluamme tarjota tietoa myös esimerkiksi laiva- ja bussiliikenteen päästöistä, Talonen huomauttaa.
Hiilijalanjälkilaskuria kehitetäänkin jatkossa kertomaan asiakkaalle paitsi hänen ostamiensa lentojen hiilijalanjäljen, myös matkan muiden osien hiilipäästöjen määrän.
– Toivon, että mahdollisimman vähäpäästöinen matka muodostuu yhdeksi valintaperusteeksi, kun matkaa valitaan. Matkailu ei tule vielä pitkään aikaan olemaan hiilineutraalia ja se on syytä tunnustaa. Mutta se ei estä valintojen tekemistä niin, että synnytämme mahdollisimman vähän päästöjä, Talonen ennakoi.
Matkailuyrittäjä uskoo, ettei matkailu lopu eikä vähene tulevaisuudessa. Hän muistuttaa, että matkailulla on valtavia positiivisia vaikutuksia, jotka liittyvät maailmankuvan avartamiseen ja kykyyn ymmärtää toista kulttuuria. Kääntöpuolena on matkailusta aiheutuvat hiilipäästöt.