Ahkeruus palkittiin uusilla työtehtävillä – “On hienoa päästä avartamaan ihmisten maailmankuvaa”
IMT:n Tilma
Tilma toimi IMT:n työntekijänä vuodesta 2014 vuoteen 2024. Tämä on hänen tarinansa IMT:läisenä.
Tilma Nieminen pääsi vaihtamaan IMT:llä saattajan työn matkatoimistovirkailijan pestiin osoittamalla kunnianhimoa kehittyä työssään. Mielekkään työn lisäksi hyvä pöhinä työyhteisössä ja tutuksi tullut työnantaja motivoivat työssä.
Tuntityöntekijänä lähtöselvitysvirkailijana eli saattajana IMT:n toimistossa Helsingin satamassa aloittanut Tilma Nieminen halusi kasvattaa omaa osaamistaan myynnin tehtävissä, johon avautui mahdollisuus toisen työntekijän siirtyessä muihin töihin. Työnantaja otti kopin Tilman halusta kehittyä, ja häntä alettiin kouluttaa matkamyynnin ammattilaiseksi tammikuussa 2019.
– Kun tekee paljon töitä ja on joustava, niin se aina jossain vaiheessa palkitsee itsensä. Työnantajan luotto työpanokseeni on kasvanut, ja olen saanut hyviä mahdollisuuksia töiden suhteen.
Hänen mielestään oman suun avaaminen kannattaa, sillä ainakin hänen kohdallaan se on aina poikinut jotain työn saralla.
– Pääsin myynnin koulutukseen, koska pyysin sitä itse. Jos osoittaa, että on nälkäinen sekä haluaa tehdä uutta ja oppia, siihen on IMT:llä lähes aina löydetty keino. Ja kun tekee työnsä hyvin, saa luottamusta ja kiitosta. Se lisää itsevarmuutta.
Hyväntuulisia asiakkaita
Asiakaspalvelutyö on erityisen mielekästä juuri matkailualalla.
– Suurimmaksi osaksi ihmiset, jotka lähtevät matkoille ovat hyvällä tuulella ja heitä on kiva palvella. Kaikilla muilla aloilla asiakaspalvelu ei ole yhtä helppoa, Tilma vertaa.
Hän kuvailee työpäiviään vaihteleviksi, vaikka perustyö onkin asiakaspalvelua puhelimessa, chatissä ja sähköpostissa.
– Saan etsiä asiakkaille erilaisia lomavaihtoehtoja, ratkaista asiakkaiden pulmia, kun he ovat reissussa ja miettiä erilaisten erikoispyyntöjen toteutustapoja. Teen myös edelleen keikkatyötä saattajana, jossa tulee usein vastaan erilaisia tilanteita ja hässäkkääkin. Lisäksi sisällöntuottamistyö, jota sain tehdä muiden töiden lisäksi keväällä, oli uutta ja ihmeellistä.
Tilmasta on hienoa päästä avartamaan ihmisten maailmankuvaa matkailun avulla.
– Olen itse jokaiselta omalta matkaltani oppinut niin paljon uutta matkakohteesta ja itsestäni, että haluan tarjota vastavuoroisesti samaa myös asiakkaille. Myös tutuista kaupungeista ja kohteista voi aina löytää ja oivaltaa jotain uutta työtä tehdessä.
Inhimillisyys tärkeää
Tilma kokee, että aloittaessaan myyntipuolella koko työyhteisö otti hänet hyvin vastaan. Työilmapiiri koko yrityksen kesken on osoittautunut hyväksi myös työn jatkuessa.
– Kun soittaa vaikka asiakkaan varauksesta työkaverille, niin aina saa apua ja samalla voi nopeasti vaihtaa kuulumisia ja vitsailla. Se auttaa jaksamaan perusarjessa, kun saa ilon hetkiä kesken päivän. Esimerkiksi ensimmäisen korona-aallon aikaan olisi ollut paljon yksinäisempää etätöissä ellei työntekijöiden kesken olisi ollut niin hyvää pöhinää.
Työntekijä-työnantajasuhdetta hän kuvailee sanalla tuttavallinen.
– Olen ollut muutamassa suuremmassa vuokratyöfirmassa töissä, ja siellä ei opi tuntemaan firman johtoa tai työntekijöitä samalla tavalla. Olisi todella karua työskennellä valkoiselle paperille. Reiluus, inhimillisyys ja yhteisöllisyys ovat tärkeitä asioita, jotka toteutuvat IMT:llä.